Τι αναζητάμε στο facebook;

Γιατί το Facebook έχει μετατραπεί για ένα μεγάλο μέρος ανθρώπων σε μία καθημερινή συνήθεια; Τι είναι αυτό που το έχει βοηθήσει να επεκταθεί με τόσο γοργό ρυθμό και να έχει αγγίξει ένα τόσο μεγάλο κοινό που το χρησιμοποιεί, άλλοτε με περισσότερο, και άλλοτε με λιγότερο φανατικό τρόπο;

PACIFIC-SUN

Το Facebook αποτελεί ένα σύγχρονο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Πρώτον, δημιουργεί τις συνθήκες που επιτρέπουν την σύνδεση ανθρώπων που ήδη σχετίζονται, με έναν καινούριο τρόπο που προσφέρει επιπλέον δυνατότητες μοιράσματος και επικοινωνίας. Δεύτερον, επιτρέπει την επανασύνδεση ανθρώπων που προέρχονται από παλιότερα περιβάλλοντα και που πλέον έχουν απομακρυνθεί. Και τέλος, επιτρέπει την αναζήτηση νέων επαφών με ανθρώπους που μέχρις πρότινος δεν γνωρίζονταν, αλλά και την συμμετοχή σε νέες ομάδες που ενώνονται από κοινούς σκοπούς (παιχνίδια, γνωριμίες ή κοινωνικές δράσεις), αλλά και από κοινά αγαπητά αντικείμενα (όπως είναι η μουσική ή η φωτογραφία, κα.).

Η έμφυτη ανάγκη των ανθρώπων να είναι σε επαφή με άλλους ανθρώπους (ανάγκη που πια επιβεβαιώνεται ερευνητικά πώς δεν είναι κάτι που λήγει μαζί με το πέρας της παιδικής ηλικίας) είναι το στοιχείο που κυρίως καλύπτεται μέσα από τη συμμετοχή και τη χρήση της εφαρμογής. Ακριβέστερα, πρόκειται για την υπόσχεση μιας αυξημένης αλληλεπίδρασης, επαφών, μοιράσματος που μάλλον κάνει το Facebook τόσο δημοφιλές.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι η προσδοκία και μόνο της εμπειρίας του μοιράσματος με άλλους ανθρώπους, είναι τόσο διεγερτική για τον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα του οργανισμού, που οδηγεί σε αυτόματη εσωτερική ενίσχυση της συμπεριφοράς (χρήση του μέσου) με σκοπό την επίτευξη της.

Ωστόσο, η δυνατότητα δικτύωσης, καθώς και η εκπλήρωση της προσδοκίας του μοιράσματος δεν είναι πάντα, ούτε εύκολα εφικτές, ούτε ουσιαστικά ικανοποιητικές και αυτό οφείλεται σε παράγοντες που αφορούν τόσο τα χαρακτηριστικά του Facebook, όσο και των χρηστών του.
Κάθε πεδίο που αφήνει μεγάλα περιθώρια δράσης, ενέχει και μεγάλους κινδύνους. Και ενώ κανείς δεν μπαίνει στο Facebook για να νιώσει μόνος του ή δυστυχισμένος, τόσο η απλή παρατήρηση των ανθρώπων που το χρησιμοποιούν, όσο και τα αυξανόμενα ερευνητικά δεδομένα οδηγούν στο συμπέρασμα πώς πολλοί οδηγούνται ακριβώς σε αυτή τη συναισθηματική κατάσταση. Αυξημένα επίπεδα δυσφορίας και απογοήτευσης από τη ζωή συνολικά, αυξημένα επίπεδα ζήλιας και αρνητικές επιπτώσεις στις συντροφικές σχέσεις είναι μόνο μερικά από τα δεδομένα που εγείρουν ερωτήματα. Είναι μάλιστα σημαντικό να διευκρινίσουμε πώς τα δεδομένα αυτά δεν έχουν βρεθεί να σχετίζονται ή να εξηγούνται με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ατόμων που χρησιμοποιούν την εφαρμογή (που δεν διαφέρουν από το γενικό πληθυσμό).

Όπως, κάθε κοινωνική συναναστροφή (και μάλλον κάθε ανθρώπινη συναναστροφή) το Facebook απαιτεί μία προστατευμένη για τον εαυτό, αλλά και τους άλλους χρήση. Το ότι μπορεί κανείς να μοιραστεί κομμάτια της ζωής του και της εμπειρίας του με πολλούς δεν σημαίνει απαραίτητα πώς είναι καλό να το κάνει. Το φιλτράρισμα είναι πάντα σημαντικό, έτσι ώστε να επενδύουμε σε ανθρώπους που θα έχουμε επαρκή ασφάλεια ότι θα εκτιμήσουν και θα ανταποκριθούν στη διάθεση μας να ανοιχτούμε.

Το ότι μπορεί κανείς να δει τι επιλογές διασκέδασης, δράσεων, συντρόφων (αλλά και τι από αυτά επιλέγουν να μοιραστούν με τους φίλους του Facebook) κάνουν οι άλλοι, δεν σημαίνει πώς χρειάζεται να ούτε να τις ενστερνίζεται, ούτε να τις συγκρίνει με τις δικές του. Κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και με διαφορετικές εικόνες, προσδοκίες, γούστα που οδηγούν σε διαφορετικές επιλογές και στάσεις ζωής. Είναι ακριβώς αυτή η τάση για σύγκριση και αξιολόγηση, που πολλές φορές οδηγεί τους ανθρώπους, καθώς περνούν όλο και περισσότερη ώρα συνδεδεμένοι στο Facebook, να μην μπορούν να ησυχάσουν και να νιώσουν καλά.

Η ζωή, όμως, συμβαίνει έξω από το Facebook. Και η ζωή που ικανοποιεί τον καθένα προκύπτει όταν ελευθερώνεται από την επιρροή και την ματιά των άλλων, σημαντικών ή μη, και αυτό οφείλουμε να το μην το ξεχνάμε.

Μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις στο Google News! Ακολουθήστε τους λογαριασμούς μας σε Facebook, Twitter και Viber!

Αφήστε μία απάντηση

εισάγετε το σχόλιό σας!
Παρακαλούμε προσθέστε το όνομά σας

29,243ΥποστηρικτέςΚάντε Like
650ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
318ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής